Påskfirande i Lilla huset på Prärien

torpet

Påskfirande med LG-invånarna




Onsdag kväll



Klocka 17.50 skulle Ru anlända till Kristianstad C och herr Snowgoogle en kvart före. Hade bestämt med min (goe bussige) hyresvärd att vi skulle hinna handla lite innan så vi åkte hemifrån redan kl 16. Men trots få bilar på Willy´s parkering så var det milslånga köer därinne. Tiden rannn iväg med expressfart och när vi äntligen kom ut till bilen hade båda anlänt. Jag ringde till Ru och bad hennen leta reda på Snow så jag hade dem på samm plats när vi kom i alla fall *S*. Jodå, när jag kom fram hade de hittat varandra och stod o väntade med en varsin öl i handen. Ilastning och sen hem till mig.

Vi fixade mat och satt sen och pratade, planerade o skrattade tills alla tre höll på att trilla ihop av trötthet.

Torsdag


Uppe med tuppen alla tre och efter morronfika o lite frukost så hämtade jag den lånade bilen och vi drog in till stan för att handla till helgens begivenheter. Det går ju åt en hel del mat till 16 personer. Tack o lov inte så mycket folk i affärerna på förmiddagen så det gick riktigt smidigt. Det inhandlades även en present till vår GUD (Tallfot) och hans GUDINNA (Cher).Det är faktiskt ett tag sen vi samlade ihop pengar till den men det passade extra bra o överlämna den nu då vår Tallfot fyllt år förra helgen och det var en av anledningarna till att vi samlades här hos mig.

Nu kom det stora problemet, var ska vi ställa all maten? Kylen fylldes till bristningsgränsen o resten förvarades ute i garaget där det är svalt även dagtid. Lammstekarna hamnade i handfatet i duschrummet då de skulle tina till marineringen nästa dag.

Sedan satte stora vansinnet igång. Mina köksskåp, som höll på att braka ihop efter rördragning o slarv med tillbakasättning av dem, skulle fixas. Puhhh, säger jag bara, men oxo tack o lov för att Snow och Ru finns. Efter en del pusslande fick de dem på plats och min köksbänk med underliggande skåp såg normala ut igen. Sen tog Snow itu med luckan upp till vinden som oxo sabbats under badrumsbygget här. Där hade ett gångjärn gått åt pipan så Snow löste det provisoriskt men luckan ligger där den ligger och kan åtminstone inte trilla ner i huvudet på någon.

Framåt kvällen åt vi kassler med trattkantarellsås och fick sällskap av T1 som skulle iväg och jobba vid 21-tiden. Sparade lite i en doggybag till Kattaskrället *S*. Hon är helfrälst i sånt! Efter maten satt vi och drack lite vin och öl och planerade vidare. Jag var trött som sjutton och knatade in o lade mig och vaknade till när Ru kom in men somnade fort om. Vaknade av o till av en massa fnissande och sen vid 5-tiden då Ru kom o lade sig igen. Hmmmm??? Tassade upp och tog mig ett glas vatten och kröp sen ner i sängen igen.


Fredag


Klev upp kl 7.30 och en halvtimme senare dyker den första Zombien upp i köksdörren och den andra en timme senare och de där två ögonparen kunde man inte ta miste på. Blev alldeles varm inombords när jag insåg vad som hänt *ler med hela huvve*. Fick höra de hade planerat ombyggnad av hela mitt hus. Jisses säger jag bara .... 11 rum o kök och tinnar o torn *S*. Jossi fick besked om planerna när han tittade in på förmiddaen och han gav sitt samtycke till projektet. Han godkände även Snow´s planerade grillbygge bara det inte skedde på baksidan av huset. De fick helt fria händer *S*.

Resten av förmiddagen gick åt till sillinläggning, marinering av kött och lite andra förberedelser inför påskaftonen. 14.30 skulle Kattaskrället hämtas vid bussen och sen magzza vid Centralen. Strax inna vi åkte in till stan kom Carina o Handen så jag hann i stort sett bara krama om dem innan det var dags o försvinna. När vi kom hem igen blev jag förd fram till rabatterna bredvid ytterdörren och där hade de planterat en Klematis på var sida om dörren. Present till mig från allihop. Jag blev jätteglad, har ju länge gått o tänkt skaffa mig såna men har aldrig kommit till skott och nu har jag dem och i rätt färg också....wow!

Det dröjde inte länge förrän nästa gäng anlände. Den här gången en bil från Örebro innehållande tjej39, calles5 och Chiron och nu var majoriteten av gänget samlat. Måånga glada skratt blev det under kvällen och sen ett himla pusslande för att få plats med 11 sovande personer. Det gick faktiskt riktigt bra. Det fanns de som försökte paxa för golvet i duschen men det var redan bokat. Till saken hör att det är golvvärme där *S*. Jag gick o lade mig ganska tidigt men hörde att många satt uppe i köket och pratade långt in på natten.


Lördag


Tidigt uppe och hannfå en kopp kaffe innan alla började droppa in ....vakna alltså .... och kafffebryggaren fick jobba hårt. Sedan var det dags att förbereda mat för dagen. Jag gick fortfarande i morronrocken när det började droppa in fler gäster och det tog nog ett bra tag innan jag fick kläderna på mig. Fixade ägg, några sorters sill, skinkrullar med sparris, tomater med ostsallad, bröd, smör och ost. Då vädergudarna var på vår sida åt vi ute i solskenet.

Herrarna hade börjat fixa till en lite större grill till kvällens begivenheter och nu jagade de allt brännbart som de kunde finna runt husen här. Gamla stängselstolpar, skåp som skulle till tippen, ved som jag inte kunde använda i kaminen ....you name it *S*. De hittade oxo en bit fårstängsel som veks ihop så maskorna inte blev för stora och somsedan brändes av ordentligt för att kunna användas som grillgaller. Inomhus var det rena Gökboet så det var inte att tänka på att vi skulle kunna vara där och äta på kvällen. Det grillades karréskivor och kyckling (som inte hann bli klar innan regnet) och ett par stora lammstekar hade stekts i ugnen. till detta serverades det potatisssallad, vanlig grönsallad med dressing, rosésås och vitlökspuré.Tack o lov hann de flesta få lite mat i sig inna regnet kom och det blev panik med att få in maten under tak igen. Kycklingen hann som sagt inte bli färdiggrillad utan den fick snabbt räddas in under tak och den stektes klar i ugnen dagen därpå.

Tack vare Gökboet valde ett par av gästerna att resa hem på natten och en bil gick till Skara och den andra till Göteborg. Mycket trist faktiskt men man lär sig av misstagen hoppas jag. Själv stupade jag i säng och hörde inte ens musiken trots att jag hade högtalarna i sovrummet. Då är man nog trött skulle jag tro. Men alla hade fått en plats att sova på trots att vi inte utnyttjade T1:s löfte om husrum till ett gäng.


Söndag


Efter en bastant frukost fixad av Ru o Snow så började hemfärden för en del. En bil skulle upp till Örebro men med mellanlandning i Smålandsskogarna. En annan bil skulle till Malmö och någon skulle med tåg till Hbg och en annan till Kalmar...eller Öland om man ska va riktigt petig men dit går det nog inga tåg. Till slut var det bara min son med familj o Ru kvar här och vi kalasade på resterna av lammsteken framåt kvällen. Det blev väldigt tyst i huset sen alla rest iväg. Ru o jag sade vi skulle bara slappa på kvällen och ju längre fram på kvällen vi kom desto mindre ljud fick jag fram. Kraxade som en kråka och det var ordentligt jobbigt att prata överhuvudtaget. Inte första gången jag råkar ut för sånt när jag gått på högvarv några dagar o sen slappnar av. Vet att det går över men det är ganska irriterande ju.


Måndag.


Städning!!! Ru...gogomman ... torkade golven här och det var rena dagsverket. Hon fick tvätta dem minst tre ggr för att få bort allt kladd o indragen smuts. Hittade i alla fall golven så småningom och fick undan all disk så huset blev sig likt igen *S*. Resten av dagen ägnades att fixa bloggar hit o dit, skriva o kommentera div bloggar och sen bara slappa. Kom ju på att i villervallan i går glömde jag ju att folk skulle skriva min gästbok. Ru ordnade den saken från henne o Snow under natten och de andra får väl fixa det i efterhand nästa gång vi ses.


Tisdag (idag)


Tyst som i graven här nu. varit inne med Ru till tåget och det var nästan så tystnade slog emot mig när jag öppnade ödrren vid hemkomsten.

Jag saknar er allihop!!!! Ja ja...nästan alla i alla fall *L*



PS. TACK goe GUD för att du fixade min kompjutter!!!! DS.



Kommentarer
Postat av: Mia

Hälsningar från en av Duschsvitsinvånaren! *S*

2007-04-10 @ 18:47:30
Postat av: Mia

En härlig blogg goaste Qi! Å vad städningen m.m. anbelangade var la det en piss i Missisippi! Självklart hjälps man väl åt å ställer upp. Eller har jag missat nåt nu igen? *S* Fast med undantag för Gökboets innvånare. *Flinar mysko*
Tack för en oförglömlig Påsk och Din enorma gästfrihet.

2007-04-11 @ 00:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback