Ut i skogen ska vi gå ......

133857-42

Har tagit mig en tur till skogen idag. Var ruskigt nyfiken på om det börjat ploppa upp lite andra svampar än kantarellern men det var inte mycket. Såg en enda Karljohan men det var bara foten kvar av den för resten hade sniglarna kalasat på. Tog en bild på en snigel i full färd med att glufsa i sig en flugsvamp men den blev tyvärr inte så bra. Är lite svårt få bra närbilder med en enkel digitalkamera. (Ohhh, vad jag saknar makrofunktion på kameran.) Flugsvampar var det däremot gott om men om det var Panterflugsvamp eller Gråfotad sådan är jag lite osäker på.
133857-41
Som sagt...svårt hitta fokus på närbilder med den här kameran *L*.  Äsch det får duga i alla fall. Det fanns även en del Stinksvamp eller Liksvamp som den också kallas och det kunde man inte undgå att märka. Lukten av dem kändes på långt håll. Fick inga bilder på dem då de till största delen var uppätna av skogens innevånare, hur man nu kan stoppa i sig nåt som luktar så vedervärdigt. Där ligger surströmmingen i lä vad det gäller doft *L*.

Hittade också nåt som egentligen inte alls borde finnas där i den skogen, nämligen Tallört.
133857-42
Anledningen till att den inte borde finnas där är att den som namnet säger borde finnas i närheten av tall och det finns inte en enda tall där. Det är längesedan jag såg sådana och de växte lite här och där längs med stenmuren som går genom skogspartiet jag brukar gå i.

Givetvis hittade jag en del kantareller också, inte så många men det blev en pastasås till middagen i alla fall *S*. Är inte så där över sig lyrisk över *gulingarna* förstås, visst är dom goda men det finns godare svamp med mer smak i. Tror nog det finns vissa i min umgängeskrets som vet vad jag menar. De har nämligen fått smaka på min trattkanatrellsås ..... Som det ser ut just nu blir det en bra svamphöst så det blir nog ett antal mils knatande i skog o mark vad det lider och jag ser verkligen fram emot det. Ska bara rota fram delarna till min svamptork så den är redo när det blir dags.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback