Försommarsång!!

Nu är den här, den lille osynlige krabaten som hörs över hela nejden. Nu tänker väl de flesta att jag blivit knäpp ... jaja knäppare än vanligt då *flinar* .... men se det har hon inte. I går hörde jag den för första gången och har hört hans underbara sång varenda gång jag vaknat till i natt och det har ju varit några gånger. Enda gången han tystnade var när det började regna. Jag förstår honom ...trött efter flytten från Afrika och sen blött, kallt o ruggigt, vem sjutton vill sitta o sjunga då. Jaha, då undrar ni väl vem jag pratar om, eller? Jodå det är min favoritfågel Näktergalen.

Den första hannen har anlänt nu och håller till i buskagen och träden nere vid bäcken. Så småningom kommer det vara en kör av näktergalar där nere. Räknade till 10 st förra året och de lär inte bli färre i år misstänker jag. De brukar ju återkomma till samma plats vart år. Har faktiskt lyckats få se en näktergal också och det är inte det lättaste att upptäcka dem. När jag hade huset nere i Skivarp hade vi en i Olvonbusken varje år och första året efter vi hade planterat den lyckades jag få syn på näktergalen en försommakväll. Har gått här nere vid bäcken och spanat flera gånger sen jag flyttade hit men inte lyckats få syn på dem. Nu ska jag bara njuta av sången de få veckor den pågår för framåt midsommar blir det tyst igen. Det är ju bara hannen som sjunger och han kommer 10-14 dagar före honan för att muta in reviret.

Häggen blommar ju för fullt och i går morse satt jag där ute i solskenet med mitt morronkaffe och bara njöt av doften från häggen och sången från buskagen nere på ängen.

image26

Nu kommer mitt sovrumsfönster på norrsidan vara öppet var natt. vill somna till tonerna av näktergalen och vill vakna till samma ljuvliga musik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback