Äntligen!!!

Äntligen har mina favoriter bland svamparna dykt upp i skogen. Kom hem för en halvtimme sedan med en hyfsad skörd. De är små ännu men desto bättre. De är ju som godast när de är nyuppkomna.
133857-66

Medans jag gick där i skogen passerade tranorna på sin väg till nattlägret och jag lyckades fånga några av dem på bild.

133857-67

Lite vemodigt känns det när man hör dem. Det är ju ett klart bevis på att sommaren är slut och att det dröjer tills man får höra dem igen då de återvänder framåt vårkanten.

Vildsvinen har härjat uppe i området jag brukar gå i. *Kattaskrället* och jag gick samma runda i söndags och då fanns det inga spår av dem men idag var nästan hela lövskogsområdet uppbökat och det ganska nyligen. Bara att hoppas de håller sig på den sidan av stenmuren och inte går in i granskogen också.

I förmiddags fick jag ettt tokryck och satte igång att måla min lilla svampkorg. Det är en spånkorg och jag har märkt den far ganska illa av hanteringen så den fick lite färg och min egen tolkning av mönstren på de gamla Bollnäskorgarna och så här blev det.

133857-65

Jag har faktiskt fuskat lite. Egentligen ska ju dessa korgar målas med äggoljetempera men nu har jag använt färdigköpta hobbyfärger vilket fungerar lika bra. Färgerna är kanske inte helt identiska med originalfärgerna men jag har lyckats komma ganska nära i alla fall. Har lite fler projekt på gång som ska genomföras under hösten. Det blir troligen inte förrän nästa månad för jag har en dotter uppe i Söderhamn som tjötar på mig och vill jag ska komma upp några dagar. Jag ska fundera på saken  över helgen.

image39


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback