Gårdagen var en trist dag .....

image23



Polisen varnar: Ficktjuvar i farten


Publicerad: 20. September 2007 02:00
Senast uppdaterad: 20. September 2007 10:15

KRISTIANSTAD
Under onsdagen blev flera personer av med sina plånböcker på Domus i Kristianstad. Nu varnar polisen för att det kan röra sig om ficktjuvar.


 


Polisen fick först in en anmälan via internet, vid 13.30-tiden. En 21-årig kvinna uppgav att hon inte hittat sitt kortetuie när hon skulle betala, och hon menade att det var en ficktjuv som hade tagit det.

- Men det var ju helt hennes eget antagande. Hon skulle lika väl ha kunnat tappat etuiet. Därför avskrev vi ärendet, säger Mikael Persson vid polisen i Kristianstad.

Kort därefter fick polisen in två nya anmälningar. Två kvinnor, 70 och 61 år gamla, uppgav att det inte kunnat hitta sina plånböcker när de skulle betala vid kassan.

Nu misstänker polisen att det kan röra sig om ficktjuvar.

- Det vi främst kan göra nu är att upplysa allmänheten om att hålla i plånboken och aldrig lämna den obevakad. Tillfället gör tjuven, säger Mikael Persson, som i nuläget inte kan uttala sig om hur polisen följer upp anmälningarna.

- Men det kan bli tal om civilspanare om detta fortsätter, säger han.



Magnus Mosén


Det här kunde man läsa i dagens Kristianstadblad och 61-åringen det är jag. Var inne på Domus o handlade, betalade mina varor och packade ner dem i *dramaten*. Kassörskan kom o gav mig cigarettkortet jag glömt vid kassan och jag gick sedan från kassan till automaten och hämtade ciggen. Då det var en stund kvar tills bussen skulle gå hem så gick jag tvärs över gången till fiket där. Beställde en kaffe o en kaka till och när jag skulle betala var plånboken borta. Gick snabbt bort till kassan igen och frågade om de sett den men fick nekande svar. Återgick till fiket o kollade igenom min *dramaten* men inget där heller. Gick då till kundtjänst o hörde om de fått in någon plånbok nyss men inget napp där heller. De kopplade genast in vakterna som kollade filmen i övervakningskameran och de såg två män som plockat åt sig min plånbok *suck*: Tur jag *bara* tagit ut 1000 kr och använt 300 av dem ....det kunde varit värre. Kutade snabbt ner till Nordea och spärrade mitt kort, fick ut lite pengar och sen var det bara ringa grannen o kolla om han kunde hämta mig. Bussen hade gått och jag hade ingen lust vänta till 17.40 och nästa buss hem. Hade tur...han var på väg hem från Karlshamn så han behövde bara svänga inom centrum och hämta mig. På vägen hem ringde polisen och då fick jag höra jag inte var ensam om att ha råkat ut för detta under dagen och det var ju alltid en lite tröst om än jäkligt liten. Är ju attan det ska vara så komplicerat o fixa o dona med allt.... förlustanmälan av körkort blev nästa steg och idag har jag fått kontakta Vårdcentralen för att få ett nytt *rött kort*, dvs kortet som jag alltid ska ha med mig eftersom jag är penicillinallergiker och starkt beroende av antibiotika lite då och då.
Nåja, huvudsaken är ju att jag själv inte råkade illa ut ... det kunde varit värre!

image38

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback