Gott om vatten i älven .....

Den snabba snösmältningen i fjällen har gjort att kraftverken fått öppna dammluckorna för att släppa igenom mer vatten än vanligt. Vi bor ju precis där Ljusnan mynnar ut i havet här och jag åkte ner till Kustbevakningens område i går och tog lite bilder. Den förstra bilden är tagen ut mot själva mynningen. Här brukar det periodvis vara gott om folk som fiskar havsöring.

133857-107

Uppströms, precis ovanför här ligger det ett mindre kraftverk med dammar som nu fått öppna luckorna för att släppa på lite mer vatten.

133857-106

Några kilometer uppström finns det en något större anläggning och där forsar det på ordentligt genom dammluckorna. Är ganska mäktigt att höra dånet från vattnet och man inser vilka krafter som finns där.

133857-105

Egentligen skulle man varit till Alfta nu och fått lite bilder från Alftaströmmarna i Voxnan. Under alla år jag bott där, även som barn var jag imponerad av dessa fall. Normalt är det bara en rännil genom fallen, nu för tiden, då det finns kraftverk uppströms även där men på våren vid snösmältningen är det alltid full fart på vattnet där och även vid ihållande regnperioder har man fått öppna luckorna för att förhindra översvämningar ovanför dammarna. Har jagat bilder därifrån ute på nätet men tyvärr inte hittat några.


Nu är det nog dags att ta itu med tvätten. Skulle förmoda jag får det hett om öronen om inte pojkarnas träningskläder är rena och torra i eftermiddag.



None





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback