Kalla vindar!

Det blåser kalla vindar idag men de har ju utlovat några kyliga dagar nu också. I går tog jag itu med trädgården här och när jag väl kom igång var det inte mycket det blev kvar i slänten som ska fungera som stenparti.
 
133857-103


Allt som är grönt längst bort på bilden visade sig vara revsmörblomma och det är ett helsicke att få upp den med rötterna och att bli av med. Har bara kommit till hälften ännu men tar en bit i taget. I övrigt finns det lite  Kaukasisk förgätmigej, en hel del småplantor av prästkrage, ett par Bergeniaplantor som rådjuren gått hårt åt i vinter  och ett par bestånd lammöron.

Sara och Anders kommer ju inte hem förrän om tre veckor så jag har ju tid på mig att fixa till det. Robin och jag åkte till Bollnäs i lördags och köpte lite plantor att sätta där plus en klängros (Flammentanz) att sätta i hörnet bredvid altanen. Jag ska även köpa lite fröer som jag kan peta ner och fylla ut med. Snål som jag är, kommer jag dela de inköpta plantorna innan jag sätter dem. De växer ju snabbt till sig under en sommar så det har inte så stor betydelse om man gör så. Jag har lovat Sara att skicka bilder på arbetet, Före och Efter, i mailen till båten så bilden här ovan är en sån där Före-bild som ska iväg så småningom.

I fredags var vi och handlade lite kläder åt Robin som han ska ha på skolavslutningen och tills vidare hänger dessa hos en kompis till Sara. Lugnast så då slipper man tjatet om att de ska användas innan. Vet hur han är när det gäller sånt. Han och jag åkte inom till Erikshjälpen i lördags innan vi drog till Bollnäs och han hittade två fotbollströjor som han ville köpa för sina egna pengar. den ena stod det Zlatans efternamn på och den andra hade namnet på någon annan känd fotbollsspelare. Han köpte den ena bara för de tog bra betalt för dem och den har snudd på suttit på honom sedan dess. Han är jättestolt över den. Jag hittade tre par långbyxor i linne och det har jag jagat ute i butikerna i flera veckor nu. Nu fick jag tre par och det blev ändå billigare än om jag skulle köpt ett par i butik så jag är helnöjd. Det är bara en sak som saknas nu sen är stommen i min sommar garderod klar. Är på jakt efter en kjol i linne också. Jag såg faktiskt en på Kapp Ahl i fredags och det lutar åt att det blir en sån om jag inte hittar en vettig på någon av Second Handbutikerna förstås. Både jag och min plånbok gillar dessa butiker.

I går fick vi mail från Sara och Anders och de befinner sig just nu ute till havs. När de kom ombord i fredags satte de igång att jobba direkt och jobbade till 01.00 svensk tid, sov några timmar och satte sen igång på morgonen och jobbade klart innan de lättade ankar för vidare färd mot Lome. De ska visst anlända dit på tisdag morgon och sen fortsätta mot Lagos på kvällen. Månn tro de har det mysigt ombord, 30 grader varmt  och i går hade de haft ett par hundra delfiner som simmade bredvid båten. Hoppas verkligen de använt kameran de köpte innan de åkte. Nu när jag klev ut på altanen och kände de isande kalla vindarna här ute blev jag verkligt avis på dem.

Jag hittade faktiskt en bild på båten de är på ute på nätet och det är ingen liten badbalja direkt. Enligt uppgift ska hon vara 214 m lång och drygt 32 m bred.

133857-104


Nu är det dags att väcka Robin, se till så han får lite frukost i sig och sen köra in honom till skolan.

Q-logga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback