Nu tar vi nya tag .....

och det är kanske på tiden jag skriver lite igen. Det är ju ett tag sen sist och jag blir ständigt påmind om det också =).

Ska kanske börja med en bild tagen från Kattaskrällets ballikång en kväll i somras. Jag var nere i södern på en snabbvisit för att se hur den fotikappade damen hade det. Jaja, man kan väl knappast säga handikappad om en bruten fotled, eller?



Okej, det var det. vad har jag mer hittat på i sommar. Jo jag har hängt upp min beskyddare som jag fick av svärsonen i våras. För det första är det svårt hitta en plats till den och för det andra ska den ju helst hänga så man kan se den. Skulle tro en del anser den vara ful men jag älskar den och tycker den är vacker. Har försökt få en bra bild men det får duga så här.



På bilden hänger den på ett ställe där den inte ska vara utan det blev mest för att jag skulle slippa få använda blixt, då det gav en massa reflexer. Svärsonen har köpt den i någon hamn på Elfenbenskusten och vad jag har kunnat se när jag kollat lite på nätet är den typisk för ett par av stammarna där.

Har också haft besök av min dotter, som bor i England, och hennes tvillingpojkar. De hann inte kliva ur bilen här förrän de skulle ut och leta kantareller, så det var bara för *mormor-la* att dra på sig stövlar och regnjacka och ta dem med till skogen. Ska villigt erkänna jag var lite orolig vi inte skulle hitta något men som väl var fick vi ihop till en varsin varm macka på kvällen. De stannade här i fyra dagar och samtidigt som de åkte ner till Malmö så åkte jag upp till Hälsingland. Jag åkte upp för att överraska dottersonen på hans 11-årsdag och hoppade av tåget i Gävle där svärsonen väntade. Vi åkte upp till Ljusne och där hämtade vi dotra ute vid kajen (hon jobbar på stuveriet) och sen vidare hem. Gissa om någon blev glad!
På fredagen tog jag en tur i skogen då jag ändå var ensam hemma när alla var på jobbet eller i skolan. Jag hittade en liten väg genom skogen och stannade på ett ställe där jag såg en stig som såg välanvänd ut. Jag traskade iväg längs stigen och i slutet av den låg en pytteliten sandstrand och så här såg det ut när man tittade ut över havet.


Dessutom hittade jag massor av fina Karljohansvampar som jag plockade med mig hem. Framåt kvällningen var vi i Bollnäs och hämtade den yngste dottersonen som fyllde år den 2 sept så vi skulle ha kalas för båda pojkarna på lördagen. Han sken som en sol när han såg jag satt i bilen och skrek *Hej mormor* så det ekade mellan bergknallarna =).

På måndagen for vi iväg ut i skogen igen och medan Saras väninna plockade lingon så drog Sara och jag iväg och letade svamp. Rätt vad det var hörde jag Sara hojta till och undrade vad det var. Hon hade hittat trattisar sa hon men jag trodde inte på henne, då de  inte brukar komma förrän i slutet av september. Hon hade rätt och sedan hittade jag lite på ytterligare ett ställe i samma skogsområde.





Såna här hittade vi också och de är ju mina favoriter. Jag försökte fixa så vi skulle kunna torka dem men hittade inte vad jag behövde så de fick hamna i frysen i stället. Observera att det i mitten längst fram ligger en luring. det är en gallsopp och den är förrädiskt lik en karljohan men rören på dessa är rosa och kan bli lite smutsigt bruna på ytan. En liten bit av den svampen kan göra ett jättekok av annan svamp oätlig på grund av den beska smaken. Den är däremot inte giftig.


Att Sara och Anders bor mitt i en skogsdunge, trots att det är i samhället, märks tämligen väl. De har ständiga gäster i trädgården och just nu är det fallfrukten som lockar.



Det är egentlige fyra djur där, bocken och en get med två kid men då de hela tiden rörde sig så var det svårt få bra bilder på dem. dessutom stod jag innanför altandörren och fotograferade.

Under veckan blev jag ordentligt förkyld och den planerade hemresan uppskjöts på obestämd tid då de inte ville släppa hem mig innan jag var någorlunda ok. Förkylningar har en otrolig förmåga ställa till det ordentligt för mig då de letar sig direkt ner i lungorna. Så nu blev den planerade vistelsen på en vecka förlängd till 2½ vecka.

Förra torsdagkvällen hamnade jag alltså, som besökande familjemedlem, på ett läger som Anders son var på med skolan. De var på en lägergård som kyrkan eller missionskyrkan hade och som hette Lynäs och den låg så vackert nere vid en sjö.



I lördags var vi på Dragracing. Jag hade inte tänkt följa med på grund av kylan men Sara byltade in mig i termobyxor och en varm jacka så jag frös inte. Trodde inte jag skulle gilla motorvrålet och gummiröken så mycket. Det var skithäftigt. Jag har ju varit på dragracing i Malmö för en massa år sedan men då var det riktiga monsterbilar. Nu var det helt vanliga bilar ....jaja, vanliga o vanliga =), de var ju trimmade till max men de såg ut som vanliga bilar i alla fall. Anders har en kompis som kör i klassen Bracken men han åkte ut i andra rundan ..... för fortkörning!!!! Jag som trodde man skulle köra fort på såna där tävlingar. Man lär så länge man lever tydligen =). Det fanns en görhäftig motorcykel där också som jag passade på att fotografera medan den ännu stod uppallad.



Killen körde två race med den men tredje loppet han skulle köra så brakade växellådan. Det lät inget vidare faktiskt.

I tisdags var det sen dags för mig att äntra tåget för hemfärd och nu ska jag vara hemma i ca tre veckor sen bär det iväg upp dit igen för en längre period. Hur lång det vet vi inte ännu men jag lovar bättra mig vad det gäller bloggandet =). Ska försöka skriva åtminstone varannan dag eller nåt.




Kommentarer
Postat av: Tvillea

Så kan det bli, bäste Q, när man håller sig undan ett tag...:)



Men du...goa bilder, medryckande text!



Ha det gott, hörs...



/Tvillea


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback